דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
כניסה

​​​

  • פרוייקט Digitov חונכות בקליק
  • חזון הפרוייקט
  • מטרה
  • משתתפי הפרוייקט
  • מסגרת ומבנה הפרוייקט
פרוייקט Digitov חונכות בקליק
ההבנה כי פיתוחה של הפריפריה וצמצום הפערים הם המפתח לקידומה של מדינת ישראל כולה, היא אשר מניעה את הפעילות הענפה של המשרד לפיתוח הנגב והגליל, לרבות מתן עדיפות בחינוך. השאיפה היא למערכת חינוך מתקדמת ומשגשגת, שתהפוך את אזור הגליל והנגב למובילי דרך בתחום החינוך. בראיית השר, צמצום פערים יתאפשר דרך השכלה במסגרת תהליכים ארוכי טווח, שיעצבו את דור העתיד של מדינת ישראל.

צמצום פערים בהשכלה = צמצום פערים בהכנסה = צמצום פערים חברתיים = חברה טובה יותר

המשרד מקדם, זה מספר שנים, את תחום החינוך המתוקשב ובמסגרתו פרויקט הכיתות החכמות בשיתוף "WORLD ORT קדימה מדע", המאפשר הצטיידות מותאמת למאה ה-21. כמו כן, מלווה המשרד את פרויקט "סיסמה לכל תלמיד" בבתי הספר היסודיים, לקידום אוריינות תקשובית ולחיזוק השימוש ביישומי מחשב בפורטל בתי הספר.
השנה הוחלט על צעד נוסף בקידום לימודי האון ליין - פרויקט " digitov- חונכות בקליק". ההתקדמות הטכנולוגית והתפתחותה של רשת האינטרנט מאפשרים כיום לימוד אונליין בקלות רבה יותר משאפשר היה לחלום לפני שנים. מדי יום מועברים באינטרנט קורסים לימודיים בנושאים שונים ומאות רבות של סטודנטים הולכים ומתקדמים לשיטת הלימוד אונליין באינטרנט, שהופכת להיות מקובלת ומועדפת יותר ויותר. הנגישות והנוחות של אופי הלימודים הם המרכיב העיקרי ביתרון המוצע על ידם. לימודי אונליין מתבצעים בשעות ובזמנים הנוחים ללומדים מהבית, תוך שימוש במחשב האישי ומכל מקום - בארץ ובעולם.
הפרויקט " digitov" מציג את הדור הבא של לימודים מקוונים, ומאפשר חונכות מקוונת, לתלמיד בנגב ובגליל באמצעות למידה מרחוק, על בסיס תשתיות טכנולוגיות מתקדמות, שמזמן מיזם "סיסמה לכל תלמיד". זאת, על ידי מענה אישי של סטודנט, אשר מותאם לרמתו המקצועית של התלמיד, מכל מקום ובכל זמן, ברלבנטיות לצרכיו הלימודיים.
חזון הפרוייקט
מתן הזדמנות שווה לתלמידי הפריפריה הגיאוגרפית, והרחבת קהילת הלומדים בנגב ובגליל.
ביישום החזון מתבצעים מגוון תהליכים של שירות מנוהל הכולל שירותי ענן, מרחב וירטואלי חינוכי ייחודי, חניכה, כלים טכנולוגיים מתקדמים, המהווים מארג לכלל היעדים החינוכיים לצורך הצלחה בלימודים.
מחקרים מראים שלהשכלה כוח ליצור שינוי מעמדי וניידות לרבדים חברתיים גבוהים יותר. העצמת תלמידים בפריפריה הגיאוגרפית של ישראל באמצעות רכישת השכלה, תעניק להם כרטיס כניסה לעולם האקדמיה ובכך תפתח בפניהם שער להשתלבות במעגל העבודה בעתיד, אשר עשוי להוביל למוביליות חברתית.
"digitov" הוא פרויקט חונכות המערב סטודנטים בפעילות של חונכות לתלמידים הזקוקים לעזרה בלימודים. החונך מעניק לתלמיד תשומת לב אישית, טיפוח ודגם חיובי לחיקוי ובכך מסייע לתלמיד לממש את הפוטנציאל הגלום בו, לפתח הערכה עצמית חיובית ולהתמודד עם אתגרי הבגרות.
מטרה
חונכות וירטואלית חונכות וירטואלית מאפשרת לתלמידים, ליצור קשר עם סטודנטים בוגרים, שאף הם גרים ולומדים בנגב ובגליל. במהלך השנה כל תלמיד ותלמידה המשתתפים בתכנית, מתכתבים באמצעות הדואר האלקטרוני עם סטודנט או סטודנטית חונכים, המהווים חבר/ה בוגר/ת. התלמידים מוזמנים לשתף את חבריהם הבוגרים בחייהם, והסטודנטים תורמים מניסיונם האישי ומחוויות ההצלחה שלהם.
במסגרת הפרויקט מתקיימות חונכויות במקצועות ובתחומים שונים, רובן אישיות ומיעוטן קבוצתיות, שעיקרן בין סטודנטים-חונכים נבחרים מהאוניברסיטאות והמכללות בנגב ובגליל לבין תלמידים בנגב ובגליל לאורך שנת הלימודים. סטודנטים חונכים תלמידים במקצועות הליבה, באמצעות מרחב וירטואלי, הכולל מאגרי מידע, שיעורים מקוונים וכלים טכנולוגיים חדישים נוספים להצלחה בלימודים, ובתמורה מזכות חונכויות אלה את החונכים במלגה בגובה שכר הלימוד האקדמי ובמחשב נייד.

האמצעים למימוש המטרה לצמצום הפערים החברתיים הינם:
  1. מתן תשתיות טכנולוגיות מתקדמות לטובת הכנת בוגר ל-121
  2. מתן הזדמנות שווה לכל תלמיד בפריפריה הגיאוגרפית להצליח בלימודי התיכון
  3. מתן מלגה ומחשב נייד לכל סטודנט בנגב ובגליל שייקח חלק בפרויקט ויעמוד בדרישותיו

דרכי הפעולה
  • ניהול הפרויקט, בנייה, פיתוח, ניהול ותחזוקה של אתר - מרחב וירטואלי
  • מיון וניהול צוות חונכים, סטודנטים במוסדות לימוד
  • בחירת בתי ספר תיכוניים ברשויות
  • תאום הכשרות רלוונטיות
  • ביצוע מפגשי לימוד וירטואליים
  • בקרה והערכה
מי לוקח חלק בפרוייקט?
  • המשרד לפיתוח הנגב והגליל
  • מיזם "סיסמה לכל תלמיד"
  • סטודנט - חונך
  • תלמיד – חניך
  • הרשויות המקומיות\מנהלי בתי הספר
החונך
  • חניכה מקוונת בשעות אחה"צ מהבית
  • ליווי ומעקב אחר קבוצת תלמידים לאורך השנה

תמורה:
  • מלגת לימודים ומחשב נייד
  • ליווי וחניכה אישית לאורך השנה ע"י רכז התכנית
  • חיזוק הקשר והמעורבות ההדדית בקהילה
  • עבודה מהבית ושעות עבודה גמישות

קהל היעד:
  • סטודנטים הלומדים לימודי תואר בנגב או בגליל באחד מהמוסדות להשכלה גבוהה המוכרים ע"י המל"ג, משנה ב' ומעלה בעלי ידע וזיקה למקצועות הליבה
  • סטודנטים בעלי יכולת הדרכה במקצועות הליבה ברמה של 2-3 יח' ע"פ הנדרש במקצועות ליבה
  • רקע בהדרכה/ הוראה/ מתן שיעורים פרטיים

דרישות
  • הסטודנט יעבור ראיון קבלה
  • הסטודנט ישתתף בסדנת הכנה בה ילמד את הכלים, ואת שיטת העבודה, ותיבחן יכולתו כמדריך מקוון
  • הסטודנט יידרש ל-3 שעות שבועיות של הדרכה מקוונת + שעה נוספת לטובת מפגשים. סה"כ 4 שעות שבועיות

החניך
קהל יעד:
  • תלמידים מתקשים במקצועות הליבה, בשכבות גיל ט'-י"ב ביישובי נגב וגליל, אשר יאותרו וייבחרו על ידי מנהלי בתי הספר\רשויות מקומית
  • עדיפות לתלמידים באותו בית ספר ובאותה קבוצת לימוד הלומדים חומר זהה

דרישות מקדימות:
  • לתלמיד תהיה היכולת להתחבר למערכת המקוונת ולהיות פעיל בשיעור סינכרוני (לא בהכרח מבית התלמיד, חלופות: בית ספר, מרכז להב"ה, ספריה וכו')
  • התלמיד יעבור סדנת פתיחה הכוללת הצגת התכנית, האתר ומנשק ההתחברות הוירטואלי

תמורה:
  • גישה למרחב וירטואלי
  • חונכות מקוונת לאורך השנה, הכוללת מעקב ובקרה לאורך התהליך
  • מרתון שיעורים מקוונים לקראת מבחנים

מנהלי בתי הספר
  • ייבחרו על ידי תיעדוף של ראשי אגפי החינוך ברשויות בנגב ובגליל
  • יסייעו בהעלאת החומרים הרלוונטיים בתוכניות הלימוד
  • יבחרו את התלמידים המתקשים בהתאם לרמת הידע המתבקשת
מסגרת ומבנה הפרוייקט
1. במסגרת הפרויקט, יעשה שימוש בטכנולוגיות למידה חדישות המיושמות לצורך הכנה למבחנים. השיעורים יתנהלו על ידי שיחת וידאו אונליין, בשידור חי, באמצעות המחשב בין סטודנט-חונך לתלמיד, ויוקלטו לטובת מאגר השיעורים המקוונים. החונך ינהל את השיעור והתלמידים יוכלו להשתתף בשיעור באופן פעיל, לשאול שאלות, לכתוב את תשובותיהם וכדומה. בשיעור האינטרנטי, כמו בשיעורים בכיתה ניתנת לתלמיד ההזדמנות לשאול שאלות, להתבטא ולתרגל. כל השיעורים יתנהלו בליווי אישי. 2. השיעורים יתנהלו במרחב וירטואלי באתר שיכלול שני אזורים, המצריכים פיתוח, ניהול ותחזוקה של האתר: א. איזור פתוח:
  • אודות התכנית
  • מידע לחונך - אפשרות להרשמה
  • המנחים שלנו - עמוד אשר יציג את כלל המנחים בתוכנית, תמונה, שם מלא, פקולטה, נושאי לימוד ולוח השיעורים
  • חלון מרכזי באתר יציג את השיעורים המתקיימים בזמן אמת ויאפשר להצטרף כשומע חופשי
  • הדרכה ותמיכה טכנית

ב. איזור סגור:
  • מאגר שיעורים מסונכרנים - כל שיעור יוקלט בצורה אוטומטית ויתווסף למאגר
  • מרכז תכנים עפ"י מקצועות הלמידה ועפ"י תכנית הלימוד של משרד החינוך הכולל:
    1. סיכומים
    2. סרטונים
    3. קישורים לחומרי למידה חיצוניים
    4. מאגר מבחנים
    5. מבחנים/ מבדקים/ תרגולים מקוונים שהותאמו לצרכי מדידה ובקרה אחר התהליך

ג. ילקוט אישי לתלמיד הכולל:
  • הודעות אישיות אל מול החונך
  • פורום לתחום הלימוד שלי
  • מערכת שעות לחונכות
  • השיעורים שלי (שיעורים מקוונים מוקלטים בהם השתתפתי)

ד. מרחב חונכים (סגור לתלמידים) הכולל:
  • מערכי שיעור
  • מערכת שעות
  • מערכת לניהול למידה:
  • פרטים כלליים על תלמידים ודרכי התקשרות
  • מעקב אחר המשימות שביצע התלמיד במרחב הוירטואלי
  • צפייה בדוחות התקדמות התהליך
  • הקצאת משימה
  • תיבת הודעות לתקשורת עם הרכז והתלמיד
  • פורום חונכים

3. השיעורים יתנהלו באופן מקוון באופן הבא:
  • שיעורים שבועיים מקוונים יתקיימו פעמיים בשבוע במשך 1-1.5 שעות
  • לצורך החונכות המקוונת תידרש מערכת לניהול השיעור
  • המערכת תכלול שני מנשקים, אחד לחונך והשני לתלמיד
  • בכל מנשק יהיו כלים מותאמים למשתמש
  • לצורך בקרת הרכז תינתן אופציה לצפייה והתערבות בכל שיעור
  • השיעורים יוקלטו ויתווספו למאגר השיעורים וישמשו לבקרה אחר התהליך
  • בגמר כל מפגש וירטואלי, יקפוץ חלון הערכה שנועד למשב את השיעור
תוצאה רצויה
חיזוק והעצמת התלמיד בפריפריה מבחינה לימודית וחברתית: רכישת השכלה שתאפשר מוביליות חברתית